Ha most indul a webáruházad, és korábban sem foglalkoztál még weboldalak üzemeltetésével, akkor ismeretlen lehet számodra a keresőoptimalizálás, azaz a SEO fogalma, de pánikra semmi ok, ebben a cikkben mindent elmondunk a SEO jelentéséről, hogy használatával képes legyél több forgalmat terelni a webshopodba.
Tartalomjegyzék
Mi az a keresőoptimalizálás? A keresőoptimalizálás jelentése
A keresőoptimalizálás az a tevékenység, amelyet annak érdekében végzünk, hogy a weboldalunk a számunkra fontos kulcsszavakra előkelőbb helyen jelenjen meg a keresőkben. A legfőbb cél a webshop (vagy weboldal) számára, hogy jobb helyezéseket érjen el, és ezáltal növelje a keresőből érkező látogatók számát, illetve bevételi eredményeket.
Milyen keresőkre kell ilyenkor gondolni? A keresőoptimalizálás a webes keresőmotorokban való pozíciójavulásra fókuszál, például a Google-re, Bing-re vagy egyéb nálunk kevésbé népszerű keresőmotorokra, azonban hazai piacon a Google a legelterjedtebb, és legmeghatározóbb. A különböző keresőmotorok rangsoroló algoritmusa bár részben eltér, de nagymértékű hasonlóságot is mutat. Ami azt jelenti, hogy bár az egyes keresőmotorok valamennyire eltérő találati listákat adhatnak az azonos kulcsszavakra, de azért nagyban megfognak egyezni. Azaz, ha egy weboldal jól teljesít a Google-ben, akkor nagy valószínűséggel a Bing-ben is előkelő helyen lesz.
A keresőoptimalizálás egy hosszabb folyamat, amely több összetevőből épül fel, azonban az eredménye is hosszútávú. A fizetett hirdetésekkel szemben – gondoljunk például a Facebook vagy Google hirdetésekre, utóbbi nem összetévesztendő a Google ingyenes keresőjével – itt nem csak addig fog forgalom érkezni a keresőkből, míg fizetünk érte. A Facebook vagy egyéb PPC hirdetések esetében kattintásonként fizetünk, azaz van egy meghatározott büdzsénk, amelyből minden weboldalra kattintó látogató kivesz egy szeletet. A keresőoptimalizálás esetében viszont ez teljesen másképp van, itt ha egy látogató rákattint a weboldalunkra, akkor az egy forintunkba sem kerül. Sőt, a keresőoptimalizálást akár teljesen ingyen is csinálhatod, bár ez több időbe és munkába kerül.
Mit takar a SEO rövidítés? A SEO szó jelentése magyarul
Bár fent már lespoilereztük, de azért nézzük meg, hogy szó szerint mit jelent a SEO szó.
A SEO a „Search Engine Optimization” angol kifejezés rövidítése, magyar jelentése pedig a keresőoptimalizálás. A keresőoptimalizálás egy olyan folyamat, amelynek célja, hogy egy weboldal vagy webshop a keresőmotorok organikus találati listájában minél előrébb kerüljön. Az organikus találatok azok, amelyeket a keresőmotorok a saját algoritmusuk alapján állítanak össze, és nem kell fizetni érte, hogy megjelenjenek.
A SEO-t fordíthatjuk keresőmotor-optimalizálásnak is.
Miért van szükség SEO-ra, azaz keresőoptimalizálásra?
A keresőoptimalizálásra azért van szükség, hogy több forgalmat tereljünk a weboldalunkra, és hogy ezáltal több olvasót, érdeklődőt vagy vásárlót szerezzünk cégünk számára. Ha keresőre optimalizáljuk az oldalunk, akkor a tartalmaink jobb pozíciókban fognak megjelenni az egyes keresésekre. Ha megvannak a jobb helyezések, akkor ezzel párhuzamosan többen fognak átkattintani a weboldalunkra, így több érdeklődő számára mutathatjuk meg a termékeinket, szolgáltatásainkat.
A kattintások 95%-át a találati lista első oldalán szereplő weboldalak, eredmények viszik el, ami azt jelenti, hogy ha a weboldalad a találatok második oldalán szerepel, akkor szinte esélytelen, hogy a felhasználó rád találjon. Ugyanez igaz az első oldal találataira is, minél előrébb szerepelsz az első oldalon, annál több látogató fog átkattintani az oldaladra, az első oldal első helyén lévő weboldal elviszi a kattintások nagy hányadát. Ám az is igaz, hogy a felhasználók általában 2-3 oldalt is megnéznek, így ha a weboldalad a TOP3 találat között szerepel, akkor már igen szép eredményeket érhetsz el. (Persze, ettől még mindig megéri az első helyért hajtani, hiszen még mindig az viszi el a legtöbb látogatót.)
A fenti ábrán az látható, hogy a Google találati listáján elért helyezésekre átlagban a látogatók hány százaléka kattint át. Persze az egyes kulcsszavak esetében lehetnek eltérések, ez függ attól, hogy milyen találati listát mutat a Google, van-e térkép, vannak-e képek, videók, featured snippets-ek stb. De, ha a konkrét számokat nem is nézzük, akkor is nagyon jól kirajzolódik, hogy az első helyen szereplő weboldal majdnem dupla annyi kattintást ér el, mint a második helyen lévő.
Összegezve a fent leírtakat, azért van szükséged a SEO-ra, hogy jobb helyezéseket érje el és növelni tudd a weboldalad forgalmát.
Mi a különbség a SEO és a PPC között?
A SEO és a PPC célja azonos: több forgalmat terelni a weboldalra, több ügyfélt szerezni, több eladást generálni. De a megvalósításban jelentősen eltérnek.
A SEO egy olyan folyamat, amellyel az organikus forgalmunkat tudjuk növelni, de a kivitelezéséhez sok munkát és energiát kell bele tennünk a dologba. A keresők a rangsorolás során figyelik a weboldalak felépítését, a tartalmak, termékoldalak minőségét, a weboldalra hivatkozó oldalak minőségét és mennyiségét és még számtalan dolgot. Ha a keresőkben jó helyezéseket akarunk elérni, akkor ezekre mindre oda kell figyelnünk, és még kulcsszókutatásról, képoptimalizálásról, lokális SEO-ról és számos egyéb tényezőről nem is beszéltünk.
Azonban a PPC egy teljesen más terület, itt nem kell a weboldalunkat folyamatosan csiszolgatnunk, javítgatnunk, hogy látogatókat, érdeklődőket szerezzünk. A PPC szó a „pay-per-click” kifejezést takarja, melynek magyar jelentése a kattintás alapú fizetés, amely arra utal, hogy az adott hirdetés egy adott ember elé kerül, és csak akkor kell fizetni, ha rákattint.
Ez utóbbi elméletben jól hangzik -, hogy csak akkor kell fizetni, ha valaki rákattint a hirdetésre -, de összehasonlítva a SEO-val, annyira nem is előnyös. Hiszen a SEO esetében egyetlen egy forintba sem kerül, ha valaki rákattint a weboldaladra. Természetesen nem mondjuk azt, hogy a PPC-t teljesen el kell hagyni, hiszen a kettő együttes használata hozza általában a legkiegyensúlyozottabb eredményeket, de a keresőoptimalizálást sem lehet elfelejteni, hiszen a konkurenciád valószínűleg ebből is óriási forgalmat szerez. Illetve azt sem állítjuk, hogy a SEO-ra nem kell költeni, hiszen a legtöbb esetben megéri profikra bízni, viszont a SEO-nál megvan annak is a lehetősége, hogy egy forintot sem költesz rá, hanem magadnak csinálod az egészet.
Téma- és termékfüggő, de kisebb webshopok/weboldalak számára is könnyen havi több ezres látogatószámot lehet szerezni a keresőkből, amelyet kár lenne kihagyni, míg a nagyobb webshopok havi több százezres-milliós organikus forgalmat tudnak elérni csak a keresőből.
SEO | PPC | |
---|---|---|
Ár | Ha magadnak csinálod, akkor teljesen ingyenes, egyéb esetekben a kivitelezőt kell megfizetni. Esetleges költségként felmerülhet a fizetős linképítés, de ha linkcserében, vagy vendégblogolásban gondolkodsz, akkor ez is elkerülhető. | A beállításokat végezheted magadnak, de a kattintások után mindenképp fizetni kell. (Akár a beállításokat is bízhatod szakértőre, amely természetesen pénzbe kerül.) |
Idő | A SEO beérésének, azaz az eredmények eléréséhez időre, akár több hónapra is szükség van. | A PPC azonnali, beállítod és már aznap mennek a hirdetések, jönnek a látogatók. (Azonban mire a rendszer megtanulja optimalizálni a hirdetéseid, az időbe telhet.) |
Mi történik, ha abbahagyod, leállítod? | A SEO beállítások egy része olyan, hogy csak egyszer kell beállítani, azonban, ha a tartalomoptimalizálást vagy a linképítést hagyod abba, akkor is megmaradnak az eredmények egy ideig, azaz a látogatók ugyanúgy érkezni fognak. (Ennek ideje a konkurenciától függ, de kis verseny esetén akár hónapokig, évekig is megtarthatod az aktuális pozícióid és látogatószámaid.) | Ha leállítod a PPC hirdetéseket, a látogatók érkezése egyből leáll. |
Webshopoknak is szükségük van SEO-ra?
Természetesen igen, egy webshop sem engedheti meg magának, hogy csak a PPC-re támaszkodjon. Miért? Mert a PPC-ért folyamatosan fizetni kell, illetve a weboldal/webshop tulajdonos ki van téve a platform üzemeltetőjének. Hány Facebook hirdetési fiók letiltásról hallottunk az utóbbi időkben? Rengetegről. Ha a lehető legtöbb potenciális ügyfelet szeretnénk elérni, akkor muszáj minden lehetőséget megragadnunk, és a SEO is egy ilyen lehetőség.
A nem impulzus vásárlásoknál az ügyfelek általában a keresőkben (általában Google) járják körbe a témát, nézik meg a lehetőségeket, vetik össze az árakat és olvasnak utána a témának. Ha a termékeddel az első oldal első három találata között vagy és akár még egy információs cikkel is segíted a tájékozódási fázisban lévőket, akkor hatalmas mennyiségű extra érdeklődőre tehetsz szert. Gondolj bele abba, hogy te vajon hányszor vásároltál úgy, hogy előtte a keresőben informálódtál a termékről, az árakról.
Mi alapján rangsorolnak a keresők?
A keresők több száz (vagy akár ezer) szempontot is figyelembe vesznek a találati lista összeállítása során, ám ezek közül nem mindegyik ugyanannyira fontos. Nézzük meg a fontosabbnak tartott szempontokat:
- Minőségi tartalom: Az egyik legfontosabb szempont, azaz, ha a tartalmad, termékoldalaid nem elég minőségiek, akkor nem kerülhetsz a Google élére.
- Weboldaladra mutató linkek: Számít a mennyiség is, de leginkább a minőség. Ez is egy rendkívül fontos rangsorolási faktor.
- Technikai SEO: Fontos, hogy a weboldalad jól legyen felépítve SEO szempontból.
- Kulcsszóoptimalizálás: Fontos, hogy a megfelelő kulcsszavakat használd a megfelelő tartalmak rangsorolására.
- Domain életkora: Vannak viták róla, hogy mennyire fontos ez a tényező, de egy régebbi, korosabb oldalban jobban megbíznak a keresők. Azonban ez a rangsorolási szempont a korábbiaknák sokkal kisebb súlyú.
- Weboldal sebessége: A lassú weboldal nem csak SEO, de felhasználói szempontból is negatív.
A SEO három alapterülete
Minden SEO-val kapcsolatos tevékenységet három csoportba tudunk sorolni:
- Technikai SEO: A weboldalon és a szerveren beállítható, alapvető, technikai beállításokat foglalja magában. Azaz ide tartozik a weboldal felépítése, az URL struktúrák kialakítása, a sebesség és még sok más. Általában ezt csak egyszer vagy nagyon ritkán kell beállítani, maximum akkor kell módosításokat ejteni, ha átirányításokra vagy egyéb átépítésekre van szükség.
- Onsite/onpage SEO: Ide soroljuk az összes olyan tevékenységet, amelyet magán a weboldalon kell elvégezni, így ide tartozik: a minőségi tartalomkészítés, kulcsszóoptimalizálás, belső linkek kialakítása és még sok minden más.
- Offsite/offpage SEO: Ide az olyan eszközök tartoznak, amelyek a weboldalon kívülre esnek, a legfontosabb ezek közül a linképítés. Hiába van egy weboldalon kiváló tartalom, ha az oldalra egyetlen egy link sem mutat, sajnos az oldal nem fog jó helyeken szerepelni. A jó minőségű linkek szerzése azonban általában pénzbe kerül, bár megpróbálkozhatunk ingyenes hivatkozások szerzésével, de azokkal általában sokkal több munka van, és a minőségük is általában gyengébb.
A keresőoptimalizálás ideje, eredményei és ára
Ebben a szekcióban megpróbáljuk megválaszolni a maradék fennmaradó kérdéseket, ehhez haladjunk a címsorban látható sorrendben.
Mennyi ideig tart a keresőoptimalizálás? A keresőoptimalizálásnak inkább egy folyamatnak kell lennie, mintsem egyszeri eshetőségnek. Kisebb versenyben megengedhetjük magunknak, hogy nem építünk havi szinten linkeket az oldalunk számára, nem foglalkozunk folyamatosan a SEO-val, de egy nagyobb versenyben nem. Kis verseny esetén lehetséges, hogy az átmeneti (pár hónapos) munkánk után az eredmények még hónapokig fent maradnak, mert nincs más, hasonló minőségű konkurencia, aki aktívan tevékenykedne mellettünk, de nagy verseny esetén, ha abbahagyjuk a SEO munkálatokat és a versenytársaink nem, akkor hamar elveszíthetjük a pozíciónkat.
Ezért szoktuk azt mondani, hogy a linképítésnek és a SEO-nak folyamatosan folynia kell. Persze az intenzivitásán lehet változtatni, azaz, hogy amíg nem érjük el a megfelelő eredményeket, addig keményebben nyomjuk, majd ha már megvannak, akkor egy kicsivel visszább veszünk a gázról.
Mennyi idő után lesz eredménye a SEO-nak? A SEO egy hosszú folyamat, mire az eredmények számottevően észrevehetőek lesznek az időbe telik. Könnyebb témák esetén is minimum 3-4 hónappal kell számolni, míg közepes témák esetén 6-12 hónappal, mire komolyabb eredményeket lehet elérni. Ez viszont nem azt jelenti, hogy az első eredmények ne kezdenének el hamarabb szállingózni, azaz, hogy a fejlődést nem lehetne hamarabb észrevenni. Brutálisan kompetitív témák esetében (például hitelek vagy biztosítások) még több időre és pénzre lehet szükség.
Most pedig nézzük meg az eredményeket. A SEO-ban nincs garancia az eredményekre, illetve minden weboldal más és más, így a forgalomnövekedés is minden weboldal esetében egyedi. Ha egy weboldal könnyű témában indul, és még egyáltalán nem volt SEO-zva, akkor pár hónap alatt nagyon látványos eredményeket lehet elérni, azonban, ha egy olyan témában indul, ahol számos konkurencia van (például biztosítás, elektronikai cuccok vásárlása stb), és a versenytársak is havi szinten több százezret költenek SEO-ra, akkor ott sokkal nehezebb lesz labdába rúgni, és érzékelhető eredményeket elérni.
Alább bemutatunk pár olyan eredményt, forgalomnövekedést, amelyet a SEO segítségével az organikus forgalomban értünk el. (A képre kattintva megtekintheted azt nagyobb méretben is.)
Mennyibe kerül a keresőoptimalizálás? Mint említettük a SEO teljesen ingyenes, ha magadnak végzed. A technikai és onsite SEO-t akár ingyen is meg tudod valósítani magadnak, de a linképítésnél már – valószínűleg – muszáj lesz a zsebedbe nyúlni egy idő után, amikor elfogytak az ingyenes lehetőségek. De a linképítésen túl is érdemes lehet elgondolkodni egy SEO szakember bevonásán.
A keresőoptimalizálás ára rendkívül sok mindentől függ, többek között attól, hogy mire van szükséged, teljes körű havi SEO-ra vagy csak linképítésre. A komplett SEO munkavégzés általában 50-100 ezer forintnál kezdődik és a határ a csillagos ég. Azonban érdemes megnézni, hogy mit tartalmaz az ár, hiszen ezen a téren is óriási az eltérés. Van, ahol a SEO tartalmaz linképítést, van ahol cikkírást is, és van ahol egyiket sem. Ezek a változók mind megnehezítik a megfelelő szolgáltatás kiválasztását. Érdemes mindig összehasonlítani, hogy az adott szolgáltatás az adott összegért cserébe mit kínál. Mert könnyen lehetséges, hogy azért olcsóbb egy SEO szolgáltatás, mert sokkal kevesebbet vagy ugyanazt sokkal rosszabb minőségben kínálják.
De akkor miért érdemes szakemberhez fordulni, ha ingyen is megoldhatom a SEO-t? Azért, mert ez is egy szakma, amit évekig tanultak a hozzáértők, bár nem iskolában, hanem valódi weboldalakon/feladatokon keresztül. Ahogy a weboldalfejlesztést is valószínűleg egy szakemberre bíztad, úgy érdemes a keresőoptimalizálást is. A SEO egy olyan szakma, ahol úgy lehet hibázni, hogy észre sem veszed, csak hónapokkal később, hogy még mindig nincs látogatód. A SEO szakértők tudják, hogy mit kell csinálni ahhoz, hogy az eredmények a lehető leghamarabb és a legnagyobb mértékben jöjjenek. Tudják, hogy hogyan kulcsszó-optimalizáljanak egy tartalmat, hogyan alakítsák ki az URL struktúrát, a belső linkhálózatot, hogy honnan és milyen linkeket szerezzenek, hogy milyen értékeket figyeljenek a linképítés vagy a SERP elemzése során.
Illetve van egy olyan költség, amelyet szinte lehetetlen elkerülni, ez a linképítés. A weboldalaknak szükségük van linkekre, ráadásul rendszeresen. Legyen bármennyire kicsi egy weboldal vagy webshop, havi 1-2 linkre mindenképp szüksége van, hogy fejlődjön, nagyobb, korosabb weboldalaknak, ahol még a versenytársakból is sok van, ott még több linkre van szükség. Ezt a linkmennyiséget egy idő után szinte lehetetlen lesz ingyenes forrásból megteremteni, hiszen arra kell törekedni, hogy minél minőségibb oldalakról kapjunk linkeket, illetve általában egy oldalról nem érdemes több linket szerezni. (Kárunk nem lesz belőle, de előnyünk sem sok.) A SEO szakemberek ebben is segítenek, linkelhelyezést vásárolnak, biztosítanak különböző oldalakon, amelyek ránk mutatnak, és így erősítik a weboldalunkat.