fbpx
UNAS webáruház keresőoptimalizálása (UNAS SEO beállítások)

UNAS webáruház keresőoptimalizálása (UNAS SEO beállítások)

Ebben a cikkben átvesszük az UNAS specifikus SEO beállításokat, illetve az általános tartalom- és termékoptimalizálási tényezőket, amelyek elengedhetetlenek a sikeres webshop keresőoptimalizáláshoz.

Mi az a SEO?

A SEO, más szóval a keresőoptimalizálás egy olyan folyamat, amely során arra törekszünk, hogy egy weboldal (vagy webshop) minél előkelőbb helyen szerepeljen a keresőkben (például a Google-ben vagy a Bing-ben) bizonyos kulcsszavakra. A jobb helyezések magukkal hozzák a több látogatót, és ezáltal a több érdeklődőt, vásárlót.

A keresőoptimalizálásnak van olyan területe, amelyet egyszer vagy csak nagyon ritkán kell elvégezni (technikai SEO) és van olyan, amely rendszeres, azaz heti, havi odafigyelést (onsite és offsite SEO) igényel.

Miért ennyire fontos a SEO? Azért, mert a kattintások 95%-át a találati lista első oldalán szereplő weboldalak, webshopok viszik el, ami azt jelenti, hogy ha a weboldalad a találati lista második oldalán szerepel, akkor szinte esélytelen, hogy a felhasználó a te weboldaladra kattintson tovább.

A fenti ábrán pedig az látható, hogy a Google találati listáján elért helyezésekre átlagban a látogatók hány százaléka kattint át. Persze az egyes kulcsszavak esetében lehetnek eltérések, ez függ attól, hogy milyen találati listát mutat a Google, van-e térkép, vannak-e képek, videók, featured snippets-ek stb. De, ha a konkrét számokat nem is nézzük, akkor is nagyon jól kirajzolódik, hogy az első helyen szereplő weboldal majdnem dupla annyi kattintást ér el, mint a második helyen lévő.

A SEO fogalmával, jelentésével ebben a korábbi cikkben foglalkoztunk részletesen.

Mi az az UNAS?

Az UNAS Magyarország egyik legnépszerűbb bérelhető webáruház rendszere. Különböző csomagokat, különböző funkciókkal kínálnak a webshopok méretére szabva. A rendszer számtalan integrációs lehetőséget tartalmaz, legyen szó szállítási, fizetési szolgáltatókról, számlázó programokról, CRM-ről, ár-összehasonlításról, analitikáról vagy affiliate-ről.

Az UNAS egyik legnagyobb előnye a bérelhetőségben rejlik, azaz nem kell egy teljes webshopot lefejlesztetnünk, így spórolhatunk a fejlesztési és karbantartási költségeken. Nem kell bajlódnunk a rendszer és a bővítmények frissítésével.

Az UNAS honlapján fellelhető információk szerint a hazai webáruházak 20%-a UNAS rendszerben működik, 2024 elején közel 9000 webshop üzemel náluk.

Analitikai eszközök a forgalomelemzéshez

Bár ez nem konkrétan UNAS-specifikus keresőoptimalizálás, de ezen eszközök használata elengedhetetlen, ha eredményes SEO és marketing tevékenységet szeretnénk folytatni. Nézzünk meg három fontos eszközt:

  • Google Search Console: A Google Search Console-ban beküldhetünk a Google-nek sitemapet, kérhetjük az egyes URL-ek indexelését, megvizsgálhatjuk a felmerülő problémákat, és láthatjuk, hogy a tartalmaink hogyan teljesítenek a keresőkben.
  • Bing Webmaster Tools: A következő eszköz ugyanazt a célt szolgálja, mint az egyel fentebbi, csak a Bing keresőmotorjára vonatkozólag.
  • Google Analytics: A Google Analytics eszköze már kilóg a fenti sorból, de elsődlegesen ennek is az a célja, hogy a weboldalunkat látogató felhasználókat tudjuk monitorozni. Itt már nem csak a keresőkből érkezőket tudjuk elemezni, hanem a közösségi médiából érkezőket, vagy azokat is, akik közvetlenül keresték fel az oldalt. Ezenfelül demográfiai és eszközhasználatra vonatkozó adatokat is kapunk.

Tipp: Ne felejtsük el a sitemap-et beküldeni a Google Search Console-ba és a Bing Webmaster Tools-ba, hogy a Google könnyebben fel tudja térképezni a webáruházunkat.

SEO beállítások az UNAS-ban

A webshopok keresőoptimalizálása két részből tevődik össze: az egyik a webáruházmotor-specifikus beállítások, jelen esetben az UNAS adta lehetőségek, a másik pedig a tartalomoptimalizálás. Mindkét összetevő elengedhetetlen ahhoz, hogy sikereket érjünk el a keresőkben.

Először nézzük meg az UNAS-ban rejlő SEO lehetőségeket, ehhez a Marketing – Keresőoptimalizálás, SEO részhez kell navigálnunk. Íme a fontosabb beállítások:

  • Egyénileg megadott/Automatikusan generált META adatokhoz közös META adatok hozzáfűzése: Ezekkel a lehetőségekkel beállíthatjuk, hogy az eredeti (kézzel vagy automatikusan létrehozott) META adatokhoz kerüljön-e további META adat hozzáfűzésre vagy sem.
  • META title maximális hossza: A meta cím maximális hosszát állíthatjuk be, érdemes 60 karakteren hagyni.
  • META description maximális hossza: A meta leírás hosszát módosíthatjuk, az ideális érték 160 karakter.
  • META keywords maximális hossza: Alapértelmezetten 0 az értéke, hiszen a Google már nem használja ezt a HTML címkét, de ha mégis szeretnénk, hogy bekerüljön a forráskódba, akkor érdemes átállítani.
  • Robots META tag alapértelmezett értéke: Alapvetően érdemes „index” opción hagyni, hogy ne járjunk úgy, hogy véletlenül „noindex”-en marad egy fontos tartalom. Ezeket az opciókat állíthatjuk be:
    • noindex: az adott oldal nem kerülhet indexelésre, azaz nem fog a keresőkben megjelenni
    • index: az adott oldal indexelhető, azaz megjelenhet a keresőkben
    • nofollow: az adott oldal indexelhető, de további linkek nem gyűjthetőek róla
    • follow: az adott oldal indexelhető, és további linkek is gyűjthetőek róla
  • Lokalizált verziók megjelölése (hreflang): Csak többnyelvű weboldalak esetében szükséges.
  • A Facebook alap megosztó képének teljes URL-je: Ez a kép fog a Facebookon azon esetekben megjelenni, ha egy terméknek, oldalnak nem állítottál be egyedi képet.
  • Webáruházhoz kapcsolódó egyéb oldalak (SameAs): A webáruházadhoz kapcsolódó linkeket (Facebook, Instagram, TikTok, Google Cégem) helyezhetsz el a robotok számára.
  • Összevont termékek esetén az alaptípus legyen a gyűjtőoldal: Ezen beállítással elkerülhetők a duplikált tartalmak, ha az összevont termékek esetén az egyes altípusok nem vagy nem sokban különböznek egymástól.
  • Többoldalas termék lista esetén az első oldal legyen a gyűjtőoldal: Többoldalas terméklista esetén az első oldal lesz kijelölve gyűjtő (canonical) oldalnak.
  • Többoldalas plusz oldal esetén az első oldal legyen a gyűjtőoldal: Többoldalas plusz oldal esetén az első oldal lesz kijelölve gyűjtő (canonical) oldalnak.
  • Keresések indexelésének letiltása: Ezzel a beállítással letiltható a felhasználók által végzett keresések eredményeinek keresőmotorokban való megjelenése. Mivel a felhasználók keresései nagyon sok gyenge minőségű URL-t okozhatnak, így érdemes ezeket letiltani.
  • Új termék/kategória rögzítésekor automatikusan generálódjon SEF URL: Segítségével új termék vagy kategória létrehozásakor automatikusan generálható keresőbarát URL.
  • Termék listában csak azon képek megjelenítése, amik már szükségesek: Tulajdonképpen ez a lazy load funkció, amely azt jelenti, hogy egy kép vagy tartalom csak akkor kerül betöltésre, amikor az a látogató elé kerül. Ezzel csökkenthető a betöltési idő, így érdemes bekapcsolni.
  • Javascript/CSS fájlok automatikus összevonása egy fájlba (combine): A webshopban használt JavaScript és CSS fájlok vonhatóak össze, mellyel szintén a betöltési idő javítható. Érdemes bekapcsolni, de figyelemmel követni, hogy nem okoz-e problémát az oldal működésében.
  • CSS fájlok tartalmának HTML forrásba töltése (inline): Ezzel a funkcióval a CSS fájlok tartalma a HTML fájlba kerül betöltésre, mellyel szintén a sebesség javítható. Ezen funkció használatánál is érdemes körültekintően eljárni.

Tartalomoptimalizálás

A fent említett beállítások rendkívül stabil alapot adnak a SEO-dnak, de az igazán átütő eredményt a tartalomoptimalizálással kiegészítve fogod elérni. De mit jelent a tartalomoptimalizálás? Azt, hogy megfelelő kulcsszavakat választasz, és hogy ezeket megfelelően használod a termékek, cikkek címeiben, leírásaiban, magában a tartalmakban. Azt, hogy a tartalmaid, beleértve a termékeid adatlapjait, cikkeid, aloldalaid, kategóriád tartalmait úgy optimalizálod, állítod össze, hogy azok a keresőkben jó eredményeket érjen el.

Kulcsszókutatás

Az első lépésnek mindig a kulcsszókutatásnak kell lennie. Kutasd fel azokat a kulcsszavakat, amelyekre valóban keresnek az emberek, így olyan tartalmakat tudsz készíteni, amelyek látogatókat hoznak a keresőkből. Erre kiváló eszközök lehetnek a Google Ads Keyword Planner-je vagy az Ahrefs ingyenes kulcsszó generátora, amely regisztráció nélkül is használható (legalábbis 2024 év elején). A Google eszköze is ingyenes, de regisztráció szükséges hozzá.

Mindkét eszköz használata nagyon egyszerű, szimplán meg kell adni a lokációt, azaz, hogy melyik területen vizsgálja a kulcsszavakat és beírni egy azzal kapcsolatos kifejezést, amiről írni szeretnénk, vagy amivel az oldalunk foglalkozni.

Teszteléshez nézzük meg az Ahrefs eszközét, például kutyatál kulcsszóval.

A Find keywords gomb megnyomása után egyből láthatjuk azokat a kulcsszavakat, amelyek kapcsolódnak a webshopunk témájához, termékeinkhez. A KD kifejezés a Keyword Difficulty-ra, azaz a kulcsszónehézségre utal, azaz azt próbálja megjósolni, hogy az adott kulcsszóra mennyire nehéz a TOP10 találat közé jutni, minél kisebb az érték, annál könnyebb a rangsorolás. A Volume a havi keresési mennyiséget adja meg, míg az Updated oszlop azt, hogy az adat mikor lett utoljára frissítve.

Ezekből a kulcsszavakból láthatjuk, hogy az adott téma kapcsán mi érdekli az embereket, így tudunk következtetéseket tenni, hogy milyen új termékeket lenne érdemes behozni, milyen új cikkeket lenne érdemes írni, vagy hogy milyen kategóriákat lenne érdemes kialakítani.

Továbbá fontos megemlíteni, hogy a kiválasztott kulcsszó köré építsük a tartalmat, azaz a kulcsszót foglaljuk a címbe, a leírásba és használjuk bátran, de ne kezdjük el halmozni.

Cím, title

Ha már megvan a kulcsszó, amely köré a tartalmat szeretnénk építeni, akkor azt mindenképp foglaljuk bele a címbe is, hiszen ez az egyik legfontosabb SEO tényező, amelynek a legkomolyabb hatása van a CTA-ra, azaz arra, hogy hányan fognak a keresőkből átkattintani a cikkre, termékre. Fontos, hogy a kulcsszót úgy tegyük a címbe, hogy természetes legyen, azaz ne erőltessük bele, nyugodtan használhatunk többes számot vagy akár zárójelet.

Példa rossz címre: ,,Kutyatál: A 10 legjobb kutyatál – Kutyatál kutyáknak”

Példa jó címre: ,,A 10 legjobb kutyatál, amelyet imádni fog a kutyád”

Tartalom

A keresőoptimalizált cím mellé keresőoptimalizált tartalom is illik. Azaz nem elég a cikk címét jól megírni, ha maga a tartalom gyenge, nem tartalmazza a kulcsszavakat, vagy nincs megfelelő szövegmennyiség.

A tartalomban mindenképp használjuk a kulcsszavunkat, de itt is törekedjünk arra, hogy ne halmozzuk túl azt. Használjunk szinonimákat, egyes számot, többes számot, variáljuk a kulcsszó megjelenését. A lehető legjobb, ha egyáltalán nem törekszünk a kulcsszavak megfelelő helyre való beillesztésére, hanem csak természetesen megírjuk a cikket, úgy ahogy jön.

A cikk tartalmazzon képeket, ha szükséges akkor listákat, felsorolásokat. Legyen releváns, és minőségi. Nézzük meg az adott kulcsszóra az első pár találatot, és próbáljunk minimum ugyanolyan hosszú és minőségi tartalmat készíteni. De a legjobb az, ha sikerül felülmúlnunk őket.

Használjunk belső linkeket, azaz hivatkozzunk egyik cikkünkből a másikra. De itt is csak akkor, ha az egyik cikk a másikra valóban releváns. Nyugodtan hivatkozhatunk a cikkek mellett termékekre, kategóriákra, vagy akár a főoldalra. Ezzel jelezzük a keresők felé, hogy az adott tartalom fontos számunkra, illetve segítünk a relevancia kialakításában.

A következő fontos tényező a tartalom elkészítése során: a külső linkek. Sokan ódzkodnak a tartalmukba külső linket rakni, mondván, hogy ezáltal a felhasználók elhagyják az oldalt, de ez nem feltétlen igaz. A felhasználók örülnek a további információknak, a forrásmegjelöléseknek. Illetve a külső linkek beállíthatóak, hogy új ablakban nyíljanak meg. Ezenfelül a külső linkek SEO szempontból is hasznosak, hiszen a Google hitelesebbnek találja azokat a cikkeket, amelyek megjelölik a forrásukat.

Meta leírás, description és SEF URL

A meta description az a leírás, amely a keresőkben jelenik meg a cím alatt. Mind a keresők, mind a felhasználók szempontjából fontos és komoly hatása van a CTA-ra. Az ajánlott hossza 160 karakter, amelyen érdemes belül maradni, mert az ennél hosszabb szövegek megvágásra kerülnek. Bár a Google olykor ez alatt is átírhatja önkényesen, de sok esetben az eredeti marad a helyén.

Az ideális meta leíráshoz írjunk rövid, tömör, érdeklődésfelkeltő szöveget. Ebbe a szövegbe is tegyük bele a kulcsszavunk, tulajdonképpen próbáljuk meg leírni, hogy miről szól a cikkünk, termékünk vagy hogy mire számíthat az érdeklődő.

A SEF URL a keresőbarát URL, melynél nagyjából a címben látható adatokat kell feltűntetnünk. Azaz, ha van egy „Piros műanyag, nagyméretű kutyatál” termékünk, akkor valami ilyesmi legyen a SEF URL: „piros-muanyag-nagymeretu-kutyatal”.

Kategóriaoldalak

A kategóriaoldalak optimalizálása elengedhetetlen, hiszen nagyon sok esetben a keresőből érkező látogatók nem egy termékoldalra, hanem egy kategóriaoldalra érkeznek.

Mire figyeljünk a termékoldalak kialakításánál? Legyen hosszú és minőségi leírás, természetesen itt se felejtsük el a kulcsszókutatást, majd ezen kulcsszavak címbe és leírásba, valamint tartalomba való beillesztését.

Hol tudom optimalizálni a kategóriaoldalakat? Szimplán navigálj a Termékek – Kategóriák kezelése pontra, ahol válaszd ki a szerkeszteni kívánt kategóriát vagy alkategóriát és kattints a Módosít gombra.

Itt két opciót fogsz látni: Kategória/Termék lista feletti tartalom és Kategória/Termék lista alatti tartalom. Célszerű a felső leírást, tartalmat egy rövidebb szöveggel feltölteni, hogy a felhasználó ne egy hosszú és átláthatatlan szöveget kapjon, hanem csak egy rövid leírást, majd egyből a termékeket. Itt röviden írjuk le, hogy mi ez a kategória, milyen termékek találhatók benne stb. Majd a lenti leírásba írhatunk bővebben, hiszen az a lap aljára kerül, és nem zavarja a látogatót, nem csúsztatja lentebb a termékeket stb.

Termékoldalak optimalizálása

A termékoldalak optimalizálására pontosan az igaz, amit fentebb leírtunk a tartalomoptimalizálásnál. Íme egy checklist, amelyet érdemes figyelembe venned a termékoldalaid kialakítása során:

  • Legyen nagyon jó és lényegre törő cím, amely tartalmazza a kulcsszót és a terméknevét is
  • A terméknek legyen részletes és minőségi leírása, amely egyedi (ne a gyártótól vedd át, vagy ha igen, akkor egészítsd ki, turbózd fel)
  • Használj képeket, videókat, hogy minél értékesebb legyen a termékoldalad
  • Támogasd meg a termékeid linkekkel
  • A termékeket rendezd termékkategóriákba

Termékkategóriák optimalizálása

Most pedig következzen a csekklista a termékkategóriákhoz:

  • Legyen kulcsszókutatott, kulcsszót tartalmazó címe a termékkategóriáknak
  • Készíts egyedi leírást a kategóriáknak
  • Ha szükséges, akkor a termékkategória kapjon alkategóriákat
  • Ha szükséges, akkor tartalmazhat képet, de ne erőltesd bele, ha nincs ott helye
  • Ha a termék igényli, akkor legyen szűrhető, rendezhető a termékkategória

Blog, cikkek

Webáruházak esetében sokan úgy vélik, hogy nincs szükség blogra, hiszen ez nem egy információs platform, arra van számos egyéb oldal. Vagy, hogy miért adjak információt olyan személyeknek, akik amúgy nem is vásárolni szeretnének? A válasz az, hogy azért, mert aki érdeklődik, az előbb-utóbb valószínűleg vásárolni is fog. Miért? Mert vannak olyanok, akik egy olyan korai szakaszban járnak, ahol még csak érdeklődnek, információt gyűjtenek az adott téma kapcsán.

Ha ilyen típusú cikkeket is készítesz, akkor bevonzhatsz olyan érdeklődőket, akik később könnyebben válhatnak vásárlókká. Vagy azért, mert már az információs cikkben meggyőződ őket, vagy azért, mert remarketingben később olcsóbban tudod őket visszacsábítani a webshopodba.

Szóval a rövid válasz: igen is szükség van blogra, amely segítségével extra bevételekre tehetünk szert.

Átirányítás

Ha elfogy egy termék és nem tudunk újat szerezni belőle, vagy szimplán törölsz egy oldalt, bejegyzést, terméket, amely már régóta jelen van a Google-ben, sőt már forgalmat is generál, akkor nem szabad azt annyiban hagyni. Hogy a forgalom megmaradjon, vagy a kapott linkerő ne vesszen kárba, az oldalt át kell irányítani.

Szerencsére átirányítások létrehozására UNAS-ban is van lehetőség, ehhez szintén a Marketing – Keresőoptimalizálás, SEO fülre kell navigálnunk, ahol az URL kezelés és Átirányítás pontokra kell kattintanunk.

A fülön a Hozzáad gombbal hozhatunk létre új átirányítást, itt az URL mezőbe a régi URL, a cél mezőbe pedig az új URL-t kell megadni, amelyre a törölt URL-t szeretnénk irányítani. Végül ne felejtsük el a Ment gombot megnyomni.

Linképítés

Ha megvan a technikai és onsite SEO, akkor következhet az offsite SEO legfontosabb része, a linképítés. A linképítés az a folyamat, amikor külső oldalakról a mi weboldalunkra/webshopunkra mutató linkeket szerzünk. A keresők a számos egyéb (onsite, technika SEO) mellett azt is figyelik, hogy mennyi és mennyire minőségi oldalról szerzünk ránk mutató linket.

Minél több jó minőségű link mutat az oldalunkra, a webshopunk annál jobban felértékelődik a keresőmotorok szemében, és annál előkelőbb helyekre kerül. De a hangsúly a minőségen van, hiszen 1 nagyon erős link többet érhet, mint 20 gyengébb link.

De mi számít jó linknek? Leginkább az, amely releváns ránk nézve, azaz, hasonló témában készít tartalmakat, mint mi. Az, amelyik régóta a piacon van, vagy nagy forgalmat ér el. Vagy az, amelyikre sokan hivatkoznak.

Mennyi linket kell szerezni? Ezt nagyon nehéz megmondani, függ a konkurenciától és számos egyéb tényezőtől, de azt biztosan kijelenthetjük, hogy a rendszerességre kell törekedni. Azaz célszerűbb havi pár linket építeni a webshopunk számára folyamatosan, mint egyszerre 20-at, majd végleg leállni.

A linképítés elengedhetetlen folyamat, nagyobb versenynél lehet bármennyire jó a technikai vagy onsite SEO-d, ha nem mutat elegendő link a webáruházadra, az nem fog megfelelő helyen rangsorolni. Persze ez nem azt jelenti, hogy csak a linképítésbe kell energiát fektetni, hiszen a linképítés sem fog működni onsite és technikai SEO nélkül.

Szerezz több forgalmat a keresőkből

Bízd igazi hozzáértőkre a webáruházad keresőoptimalizálását, hogy jobb helyezéseket érj el a keresőkben, és ezáltal több látogatóra és magasabb bevételekre tehess szert.

A SEO összes folyamatát elvégezzük helyetted, így több időd marad a webáruház egyéb fontos ügyeivel foglalkoznod.

Teljes körű technikai, on-page és off-page keresőoptimalizálást végzünk, amely magába foglalja a kulcsszókutatást, a konkurenciaelemezést, a linképítést, a termék-, és kategóriaoldalak optimalizálását, a SEO-optimalizált blogcikkírást és még sok minden mást.