fbpx
Webáruház indítása lépésről-lépésre (12 lépéses útmutató webshopoknak)

Webáruház indítása lépésről-lépésre (12 lépéses útmutató webshopoknak)

Ebben a cikkben részletesen bemutatjuk a webshop indítás folyamatát lépésről-lépésre. Megismerkedhetsz a piackutatás és az üzleti terv fontosságával, a jogi feltételekkel, illetve a webáruház fejlesztéssel kapcsolatos teendőkkel.

Piackutatás

Az első lépéshez igazából már meg kell lennie egy témakörnek, egy területnek a fejünkben, amelyre be szeretnénk lépni, egy problémának, amelyet orvosolni szeretnénk. Nézzük meg, hogy miben vagyunk jók, hogy melyik területre van rálátásunk, és onnantól indulhat a piackutatás.

Mérjük fel a piac igényeit, tudjuk meg, hogy mire van szükségük a vásárlóknak, van-e rá jó megoldás, hogy milyen piaci szereplők vannak, milyen bevételeik, kiadásaik vannak, miben tudnánk mi jobbak lenni. Nyugodtan készíthetünk kérdőíveket, vagy megkérdezhetünk olyan embereket, akiket valamelyik oldalról érint a téma. Egyszóval kutakodjunk és próbáljunk minél több információt megszerezni az adott piacról, melyet később felhasználhatunk az üzletünk felvirágoztatására.

Fontos, hogy ebben a szakaszban még nem kell konkrét termékkel rendelkeznünk, pontosan elég, ha azt tudjuk, hogy mi a probléma, amelyre megoldást szeretnénk jelenteni. Vagy ha éveket töltöttünk el egy szakmában, és így van rálátásunk a dologra, és szeretnénk jobban csinálni, mert úgy gondoljuk, hogy rengeteg kiaknázatlan lehetőség van benne.

Termékek kiválasztása

Ha megvan a piackutatás, akkor már látnunk kell, hogy mennyi pénz van a dologban, milyen termékek érdeklik az embereket, mennyit hajlandóak fizetni érte, mi az amivel nem elégedettek a piacon lévő webshopokkal vagy termékekkel kapcsolatosan, vagy hogy milyen olyan igények merültek fel, amelyeket másoknak még nem nagyon sikerült kielégíteni.

Ezen információkat figyelembe véve már képesek vagyunk megtalálni az ideális terméket, összevetni a különböző gyártók termékeit ár és minőség szerint. Megtudjuk ítélni, hogy a jobb minőség érdekében hajlandóak-e több pénzt fizetni a vásárlók, vagy beérik a gyengébb minőséggel, hogy olcsóbban jussanak a termékhez.

Ebben a fázisban jön az ideális beszállító megtalálása is, ehhez használhatjuk például az Alibabát, vagy körbenézhetünk magyar viszonylatban is. Érdemes próbatermékeket is berendelni, hogy kipróbáljuk azok minőségét, és ha elégedettek vagyunk a minőséggel, akkor jöhet a nagyobb tételben való rendelés.

Üzleti terv

Ha megvan a konkrét termék és a piacelemzés, akkor eljött az ideje a piackutatásnak. Általában ez nagyon komplex feladat, szóval érdemes lehet elgondolkodni egy szakember felfogadásán.

Az üzleti terv elkészítése során figyelembe kell venni a termék beszerzésének árát, a csomagolási és szállítási költségeket, a marketingre szánt büdzsénket, a becsült forgalmat, az átlagos kosárértéket és még számos egyéb dolgot.

A forgalom megbecsüléséhez például készíthetünk egy landing oldalt, illetve futtathatunk teszt jelleggel Facebook és Google hirdetéseket, hogy lássuk hány forintra jön ki egy kattintás, illetve gyűjthetünk az oldalon érdeklődőket, hogy lássuk hány ember mutat hajlandóságot a vásárlásra. A keresőkből érkező forgalom megbecsüléséhez pedig használhatjuk a Google kulcsszótervezőjét, vagy pedig az Ahrefs eszközét.

Az üzleti terv fontos része a célközönség meghatározása, hiszen ennek komoly szerepe van a webshop kialakítása során, illetve a hirdetések futtatásához is elengedhetetlen a célközönség tűpontos belövése.

Könyvelő

A következő lépés egy nagyon jó könyvelő felkutatása, aki tényleg érti a szakmáját. Hiszen már a kezdetekben is tud tanácsot adni az ajánlott vállalkozási formára vonatkozólag, illetve segíthet elindítani a vállalkozást. Ezenfelül, ha a későbbiekben elindul a webáruház és érkeznek az eladások, vagy ha vannak költekezések, akkor azokat már elkönyvelheti.

Vállalkozás indítása

A következő lépés a vállalkozás indítása. Ez azért nagyon fontos, mert csak vállalkozók/vállalkozások üzemeltethetnek webáruházat Magyarországon. Nagyon sokáig a KATA volt a leggazdaságosabb vállalkozói forma a webshopok számára az indulás során, de a módosítás után a KATA-sok már nem számlázhatnak vállalkozások számára. Így egy webshop csak akkor működhet ebben a formában, ha megtagadja a cégek kiszolgálását.

Szerencsére ezenfelül is marad számos lehetőség, például Kft. vagy átalányadózás, utóbbi főállás mellett kimagaslóan kedvező tud lenni.

Ne felejtsük el azt sem, hogy a webshop indulását jeleznünk kell a lakhelyünk vagy (a székhelyünk) önkormányzatának jegyzőjénél. A webáruházakra vonatkozó TEÁOR szám: 4791 – Csomagküldő, internetes kiskereskedelem. Akkor ezeken felül még felmerül az EPR díj és a kamarai regisztráció is, de ezekbe inkább bele sem megyünk, mert egy naprakész könyvelő pontosan el fogja mondani, hogy mire van szükség az induláshoz.

Domain név, tárhely

Ebben a lépésben már elkezdünk közeledni a technológia lépések, követelmények felé. Ahhoz, hogy legyen egy könnyen elérhető webáruházunk, szükségünk lesz egy domain névre és egy tárhelyre, ahová elhelyezhetjük a weboldal fájljait. A domain név az a cím, amit a felhasználók majd beírnak a böngésző címsorába, a mi esetünkben ez „webaruhaz-seo.hu”. Illetve szükségünk lesz egy tárhelyre vagy szerverre, melyet a kezdetekben inkább bérelni érdemes, mint sem üzemeltetni.

Ezen feladatok elvégzésében akár a webfejlesztőnk is segíthet, de akár mi is elintézhetjük magunknak pár kattintással, számos szolgáltató létezik Magyarországon, de mi a Rackhost-ot preferáljuk mindkét feladatra, de természetesen más szolgáltatót is választhatsz.

Megjegyzés: Ha bérelt webshop mellett döntünk, akkor általában nincs szükség tárhelyvásárlásra, hiszen a csomagok ezt is tartalmazzák.

Webshop elkészítése, bérlése

Ha megvannak a technikai feltételek, akkor jöhet a weboldal elkészítése vagy bérlése. Mindkét esetben kérhetünk szakmai segítséget, de akár magunknak is felépíthetjük az oldalt. Ha nem szerverbérlésben gondolkodunk, akkor érdemes lehet a WordPress-WooCommerce páros mellett letennünk a voksunkat, amelyek ingyenesen elérhetőek és bárki által használhatóak.

Ha pedig bérlős webshop mellett döntenénk, akkor rengeteg lehetőségből választhatunk, melyeknél érdemes a kínált funkciókat és a havidíjat figyelembe venni. Pár lehetőség: UNAS, Shoprenter, Shopify.

Fontos, hogy bármelyik lehetőséget is választjuk, dönthetünk úgy, hogy saját magunknak építjük fel a webáruházat, illetve úgy, hogy egy szakember segítségét kérjük. Mindkét eshetőségnek megvan a maga előnye és hátránya. Például egy WP-Woo oldalt nehezebb magunknak összerakni, de cserébe teljesen ingyenes. Míg egy bérelt webáruházat könnyebb összerakni, de végig fizetnünk kell a havidíjat érte. Ha magunknak csináljuk, akkor ingyenes/olcsóbb lesz, de az eredmény nem biztos, hogy annyira minőségi lesz, mintha szakemberek kezébe bíztuk volna az elkészítést.

Fizetési szolgáltató, számlázó program

Ezt a lépést általában ugyanúgy a fejlesztők fogják végezni, mint a webshop fejlesztését, de érdemes külön megemlíteni, hiszen a fizetési szolgáltatóval külön szerződnünk kell. A fizetési szolgáltató az a cég, aki lehetővé teszi, hogy a webáruházban kártyával is fizetni lehessen. Ezért ők jutalékot szednek be, illetve szerződéskötés szükséges ahhoz, hogy a webáruházadban bankkártyás fizetési lehetőséget biztosíthass. A legismertebb bankkártyás fizetési szolgáltatók: Stripe, Barion és SimplePay.

A számlázó programmal már könnyebb dolgunk van. Ha gondoljuk állíthatunk ki kézzel is számlát, de egy webáruház esetében nem túl gyakori, hiszen nagyon egyszerűen automatizálni lehet ezt a folyamatot. Ehhez mindössze annyira van szükségünk, hogy előfizessünk valamelyik online számlázóprogramra, amelyiknek van integrációja az általunk választott webshopmotorhoz. Népszerű számlázó programok itthon: Billingo és számlázz.hu

Fontos megjegyezni, hogy bérlős webshopmotorok esetében találhatóak a piacon olyan rendszerek, amelyek alapértelmezetten is tartalmaznak számlázóprogramot, így ezek esetében nem szükséges külső számlázó integrálása.

Jogi dokumentumok

A jogi dokumentumokat érdemes lehet ügyvéddel elkészíttetnünk, de a költségek csökkentése érdekében használhatunk online szolgáltatásokat is, amelyek általában egy éves díjért cserébe vállalják, hogy pár alapadat megadása után automatikusan frissítik a jogi dokumentumainkat a jogszabályi változások esetén. Utóbbira jó példa a Fogyasztóbarát.

Na de milyen kötelező jogi dokumentumai vannak egy webáruháznak?

  • Impresszum: Tartalmazza a webáruház és üzemeltetőjének adatait.
  • Általános Szerződési Feltételek (ÁSZF): Rögzíti a vásárlással járó kötelezettségeket, feltételeket.
  • Adatkezelési tájékoztató: Meghatározza, hogy a weboldal üzemeltetője hogyan kezeli a felhasználók adatait.

Ezeken felül felmerülhet még az elállási nyilatkozat, feltételek, a garanciális dokumentumok, szállítás feltételei és hasonló dokumentumok. De ezek egy része nem kötelező, illetve egy részük webáruházfüggő, például, hogy árulunk-e olyan termékeket, amelyekre felmerülhet a garanciális ügyintézés igénye.

Termékfeltöltés

Ha elkészült a webshop, akkor jöhet a termékek feltöltése. Ez általában szerződésfüggő, ha úgy egyeztünk meg a webshop fejlesztőivel, akkor akár fel is tölthetik a termékeket helyettünk, de akár mi is feltölthetjük. Töltsünk ki minden adatot részletesen, töltsünk fel képeket, figyeljünk az árazásra.

Futárszolgálat, fulfillment céggel való szerződés

A következő lépés, hogy eldöntsük, hogy magunknak szeretnénk végezni a csomagolást és a csomagfeladást, vagy kiszerveznénk ezt is.

Előbbi esetében nekünk kell gondoskodnunk a csomagolóanyagok beszerzéséről, a futár megrendeléséről és a termék átadásáról, míg utóbbi esetében az összes felsorolt feladatot ellátja helyettünk egy úgynevezett fulfillment cég, mely a csomagolástól a feladásig minden feladatot átvesz tőlünk. Legnépszerűbb logisztikai cégek itthon: Boxy és Webshippy.

Nagysúlyú vagy nagyméretű tárgyak esetén (ágy vagy kanapé) különösen fontos, hogy megfelelő futárszolgálattal szerződjünk, vagy ebben az esetben már elgondolkodhatunk saját szállító eszközökön is, ha az árrésünk engedi ez.

Forgalomszerzés: Marketing, PPC és SEO

Elérkeztünk az utolsó lépésünkhöz, amikor a webshop már javában üzemel, de még nincsenek vásárlóink. Ilyenkor kell forgalmat terelnünk a weboldalunkra, ehhez a marketing erejét kell segítségül hívnunk.

Fentebb már említettük a célközönség meghatározását, ezt felhasználhatjuk a PPC hirdetések készítéséhez, hirdethetjük a termékeinket Facebookon és a Google-ben. Tulajdonképpen ez a két hirdetési platform dominálja a magyar piacot, illetve feltörekvőben van még a TikTok is, bár ott teljesen más tartalmak dominálnak.

A PPC hirdetések tökéletesítéséhez akár szakember segítségét is kérhetjük, ha nem jönnek az eredmények vagy nem vagyunk elégedettek velük.

A másik lehetőség forgalomszerzésre a SEO, azaz keresőoptimalizálás. Ezen módszer segítségével a keresőkből szerezhetünk úgy látogatókat, hogy azokért nem kell kattintásalapú díjat fizetnünk, mint a PPC esetében. Bár itt is érdemes szakember segítségét felfogadni, de a költségek tekintetében sokkal inkább jövedelmezőbb és kifizetődőbb, mint a PPC. Hiszen a SEO esetében csak a szakember díjával kell kalkulálnunk, míg a PPC esetében a szakember díjával, plusz a hirdetéskerettel. Az utóbbi esetében minden látogató után fizetni kell egy kattintásalapú díjat, míg előbbi esetében erről nincs szó.

Szerezz több forgalmat a keresőkből

Bízd igazi hozzáértőkre a webáruházad keresőoptimalizálását, hogy jobb helyezéseket érj el a keresőkben, és ezáltal több látogatóra és magasabb bevételekre tehess szert.

A SEO összes folyamatát elvégezzük helyetted, így több időd marad a webáruház egyéb fontos ügyeivel foglalkoznod.

Teljes körű technikai, on-page és off-page keresőoptimalizálást végzünk, amely magába foglalja a kulcsszókutatást, a konkurenciaelemezést, a linképítést, a termék-, és kategóriaoldalak optimalizálását, a SEO-optimalizált blogcikkírást és még sok minden mást.