fbpx
Milyen költségei vannak egy webshop indításának? (Webáruház árak)

Milyen költségei vannak egy webshop indításának? (Webáruház árak)

Ebben a cikkben számba veszünk minden költséget, amely felmerülhet egy webáruház indítása során, hogy te is tudd, hogy milyen árakkal kell számolni egy webshop esetében.

Vállalkozás indításának költségei

Ahhoz, hogy a webshopunkat elindíthassuk, mindenképp szükség lesz hozzá egy vállalkozásra, de nem kell aggódni, mert egyéni vállalkozók is lehetünk. Ennek elindítását intézhetjük magunk is, vagy megbízhatunk erre a célra egy szakembert. A legolcsóbb megoldás, ha magunknak indítunk egy egyéni vállalkozást, ebben az esetben semmilyen költsége sincs az indulásnak. Ha Bt.-t vagy Kkt.-t indítanánk, akkor 20-50.000 forinttal kell számolnunk, míg Kft. esetében 50-100 ezer forinttal.

Költség: egyéni vállalkozás esetén 0 Ft (egyéb esetekben ~20.000-100.000 Ft körül)

Könyvelési díjak

Egy webshop működtetéséhez elengedhetetlen egy jó könyvelő, akinek megvan az ára. A könyvelő árát nagyon nagy mértékben befolyásolja az országon belüli lokáció és a vállalkozás formája. Általánosságban azt mondhatjuk, hogy KATA-s vállalkozásokat havi 7.000-10.000 Ft-tól könyvelnek, átalányadózókat 15.000 Ft-tól, míg Bt-ket, Kft-ket 30 ezer forinttól.

Költség: minimum 7.000-10.000 Ft egyéni vállalkozók esetében és minimum 25.000-30.000 zer forint Bt.-k és Kft.-k esetében, de nagyban függ a havonta könyvelendő tételektől

Online fizetési rendszer költsége

Az online fizetési rendszerek teszik lehetővé, hogy egy webáruházban online formában, bankkártyával is lehetséges legyen fizetni. Ennek díja általában két részletből tevődik össze: csatlakozási díj és jutalék. Bár ez szolgáltatónként eltérhet, van ahol nincs belépési díj, csak fix jutalék. A belépési díj általában pár tíz ezer forintra tehető, míg a jutalék 1-2% körül szokott mozogni.

Költség: Van ahol nincs belépési díj, van ahol egyszeri 20-50.000 Ft, és 1-2% jutalék minden bankkártyahasználat után

Termék előállításának, beszerzésének költségei

A termék előállításának és beszerzésének is van egy költsége, amely nagyon nem elhanyagolható. Bár mi így erről látatlanban nem tudunk írni, de úgy gondoltuk, hogy fontos ezt a pontot is kiemelni, hogy teljes legyen a költséglista.

Szóval, aki most számolja összefele, hogy mennyibe kerül egy webáruház beindítása, az a termékek előállításának vagy beszerzésének költségeit is számolja bele a végösszegbe.

Raktározási költségek

A következő költség akkor merülhet fel, ha fulfillment (logisztika) céggel dolgoznál együtt, ilyen cégek például a Webshippy vagy Boxy. Ennek az előnye, hogy nem kell a saját lakásodban, házadban tárolnod a termékeket, hanem egy raktárban tárolhatod, ahol a csomagolást és a kiszállítást is elintézik helyetted. Ennek a szolgáltatásnak a díja attól függ, hogy hány megrendelést bonyolítasz le havonta és hogy átlagosan hány tétel kerül egy csomagba. Minél több a rendelésed, annál kisebb lesz a csomagonkénti ár.

A csomagkezelési díj, amely tartalmazza a csomag becsomagolását is kb 500-1000 Ft-ra jön ki csomagonként havi 100 csomagszám alatt. Havi több ezer csomagnál már 400-500 forint alá is mehet ez az összeg.

Természetesen, ha otthon tárolod a termékeket, akkor ezekkel az összegekkel nem kell kalkulálnod.

Költség: Ingyenes, ha magadnak tárolod otthon, 400-1000 Ft/csomag, ha kiszervezed

Szállítási költségek

A szállítási költségeknél is két választásunk van: az egyik, hogy a fent említett logisztikai cégek segítségét kérjük, a másik, hogy mi intézzük a futárt.

Kezdjük a fulfillment cégekkel: kis súlyú termékek esetében már 800-1000 forint körül megoldják a kiszállítást, míg nagyobb termékeknél nyilvánvalóan drágul az ár, de még így is versenyképes marad.

Ha saját magunk oldanánk meg a szállítócég megrendelését, termék átadását a futárnak stb, akkor kicsit drágább árakkal kell kalkulálnunk. Ebben az esetben a kisebb csomagok feladása 1000-1200 forinttól indul nettóban. Bár ezek egyszeri árak, nagyobb csomagszám esetén akár egyedi szerződést is köthetünk.

Költség: 800-1000 Ft/csomag fulfillment cég esetében, 1000-1200 Ft/csomag egyszeri alkalmanként

Domain vásárlás költsége

A domain vásárlás költsége az egyik legmarginálisabb dolog az egész webáruház indítási folyamatban, mindössze éves szinten 1.000-2.500 forintba kerül. De mi is az a domain? A domain az a cím, amelyet a böngészőbe írunk be, hogy megnyissunk egy weboldalt. Ezen weboldal esetében a domain a „webaruhaz-seo.hu”. Ha szeretnénk, akkor a domain nevet több évre előre is megvásárolhatjuk, hogy ne kelljen minden évben ezzel foglalkoznunk.

Költség: ~1.000-2.500 Ft/év

Tárhely-/szerverbérlés

A következő költség a tárhely, vagy szerver/VPS bérlés. Ha nagyon nagyban utazunk, akkor gondolkodhatunk bérlés helyett vásárlásban is, de a költségek és feladatok minimalizálásának érdekében inkább bérlésben érdemes gondolkodni az elején, amíg nem jutunk el, mondjuk egy Emag szintre. A webtárhelyre/szerverre azért van szükség, hogy a weboldalunkat el tudjuk elhelyezni rajta. Ha bérelhető webshopmotor mellett döntünk (például Unas, Shoprenter), akkor a havi díj része a tárhely, azaz ezért külön nem kell fizetnünk.

A tárhely vagy szerverbérlés ára nagyon széles skálán mozog, attól függően, hogy milyen erős vasra van szükségünk, de azt mondhatjuk, hogy a legolcsóbb tárhelyek havi 1000 forintnál kezdődnek, azonban ezt is általában éves szinten szokás fizetni, bár vannak szolgáltatók, akik havi előfizetést is lehetővé tesznek. A VPS-ek, szerverek bérlésének ára kicsit magasabban mozog, ezek jellemzően 1500-2000 forint/hónál kezdődnek.

Költség: ~12.000 Ft/évtől felfele, bár vannak olcsóbbak is, de ha túl olcsót választunk, akkor gondok lehetnek erőforrás terén.

Webáruház fejlesztés költsége vagy webshopmotorbérlés ára

A következő költség a webshop elkészítése vagy a webshopmotor bérlése. Kezdjük rögtön azzal, hogy bármelyik opciót is választjuk, megoldhatjuk a fejlesztést magunknak, illetve bízhatjuk szakértőkre is a dolgot.

Ha a WordPress és WooCommerce párosát választjuk és magunknak oldjuk meg a fejlesztést, akkor teljesen ingyen készítettük el a webshopot. De választhatjuk úgy a WordPress + WooCommerce párost, hogy nem mi, hanem szakember készíti el a weboldalt, ilyenkor minimum 75.000-100.000 forinttal kell számolnunk. De a végső ár a funkcióktól, a designtól és a munkát végző személytől vagy cégtől függ. A végső ár könnyen elérheti a 300.000 forintot is, komplexebb webáruházak esetében magasabb összeg is lehet. Fontos megjegyezni, hogy ez csak egy egyszeri összeg, itt nem kell havi díjjal számolnunk.

A másik opció, ha béreljük a webáruházat, erre számtalan szolgáltató létezik, de ebben az esetben egy fix havidíjjal kell számolnunk. A legolcsóbb csomagok havi 4-5 ezer forintnál kezdődnek, míg a több funkciót, terméket tartalmazó csomagok általában 20 és 75 ezer forint közé esnek. Bérelt webáruháznál is vannak beállítási lehetőségek, illetve módosítások, amelyeket a havidíj ellenére nekünk kell beállítanunk, ez esetben a bérleti díjon kívül mást nem kell fizetnünk, viszont ha szakemberre bízhatnánk, akkor ebben az esetben 50-100 ezer forint között kezdődik a webáruház készítés.

Költség WordPress és WooCommerce esetében: 0 Ft, ha magadnak csinálod, ha szakemberre bízod, akkor 75.000-100.000 Ft minimum (egyszeri összeg)

Költség webshopmotor bérlése esetén: minimum 4-5 ezer forint/hó, ha magadnak csinálod, és 50.000-100.000 forinttól felfele, ha szakemberre bízod (egyszeri összeg, de emellett a havidíjat ugyanúgy fizetni kell)

SSL tanúsítvány költsége

Az SSL rövidítés a Secure Sockets Layer kifejezésből származik, és egy kriptográfiai protokollt jelent, amely az internetes kommunikáció biztonságosabbá tételére szolgál. Az SSL az adatok titkosítását és biztonságos átvitelét teszi lehetővé a számítógépek közötti kommunikáció során. A felhasználók szempontjából azért fontos, mert azok az oldalak, amelyeknek nincs SSL tanúsítványuk nem HTTPS-ként, hanem HTTP-ként jelennek meg a böngésző címsorában, illetve egyes böngészők nem biztonságosnak jelölik ezeket az oldalakat.

Az SSL tanúsítványt több tárhelyszolgáltató ingyen biztosítja, de létezik ingyenes és fizetős változata is. A legolcsóbb SSL-ek már 2-3 ezer forintért kaphatóak.

Költség: 0 Ft, ha ingyenest választunk, vagy minimum 2-3 ezer forint/év, ha fizetőst

Jogi dokumentumok költsége

Egy webáruháznak három jogi dokumentumra van biztosan szüksége:

  • Általános Szerződési Feltételek (ÁSZF)
  • Adatkezelési tájékoztató
  • Süti tájékoztató (GDPR)

Ezeken felül még szükségünk lehet egyéb dokumentumokra, de ez attól függ, hogy mit árulunk webáruházunkban.

A fenti dokumentumokat megirathatjuk ügyvéd segítségével, ilyenkor általában több százezer forintos költséggel kell számolni, vagy használhatunk különböző online, előfizetéses szolgáltatásokat, melyeknél az éves ár általában 15-30 ezer forint közé tehető. Illetve vannak egyszeri előregyártott dokumentumok is, amelyeket nekünk csak ki kell töltenünk, ezek ára általában 50-75 ezer forint közé tehető.

Költség: ~15.000-30.000 Ft/év között, ha előfizetünk valamilyen online szolgáltatásra, vagy több százezer forint egyszeri díj, ha ügyvéd írja

Termékfeltöltés költsége

Ez valójában egy olyan szolgáltatás, amelyet nem mindenki fog igénybe venni, de a sok termékes webshopoknál hasznos lehet ezzel a költséggel is számolni. Alapvetően feltöltheted magadnak a termékeket, de akkor neked kell a címet, a leírást, az árat és a képeket is felvinned, sok terméknél megbízhatsz egy virtuális asszisztenst, aki ezt elintézi helyetted.

Általánosságban azt mondhatjuk, hogy egy termékfeltöltő virtuális asszisztens ára 3 és 10 ezer forint között található óránként.

Illetve találkozni még termékenkénti árazással is, de itt egy termék feltöltési ára a képek számán, a szöveg hosszán és egyéb tényezőkön múlik. Általában egy termék feltöltése ebben az esetben 200 és 1000 forint közé tehető.

Költség: 3.000-10.000 Ft/óra vagy 200-1000 Ft/termék

Karbantartási költségek

A karbantartási költségekre általában akkor van szükség, ha nem bérelhető webáruhazat üzemeltetünk, bár utóbbiaknál is előfordulhat ez. Az elhanyagolt webáruházak idővel hibásan működhetnek, illetve sérülékenységeket tartalmazhatnak, így célszerű minél gyakrabban frissíteni, naprakészen tartani azt. Ez különösen igaz a WordPress-es weboldalakra, ahol rengeteg bővítmény frissül nap, mint nap. A havidíjas karbantartás ára általában havi 20 ezer forinttól indul.

Költség: havi 20.000 Ft-tól

Online számlázó költsége

Az online számlázó is elengedhető eleinte, hiszen ez csak arra szolgál, hogy a számlákat ne kézzel kelljen kiállítani, hanem automatikusan kerüljenek elkészítésre már a rendelés pillanatában. Ha szeretnénk optimalizálni a költségeket, akkor eleinte használhatjuk valamelyik nagyobb szolgáltatónak az ingyenes verzióját, például Billingo vagy számlázz.hu. Fizetős verziójuk is havi 1000 Ft körül indul. Illetve vannak olyan bérelhető webáruházak, amelyek beépítetten tartalmaznak online számlázót.

Költség: használható ingyenes verzió vagy fizetős csomagok havi ~1.000 Ft-tól kezdődően

Marketing költségek

Ha megvan a webshop, még mindig nem értek véget a költekezések, jöhet a marketing, hogy vásárlói is legyen a webáruháznak. Ennek a költségeit a legnehezebbek meghatározni, hiszen a marketing költség nagyban függ a büdzsédtől és az eladandó termék árától. Azaz egy olcsó terméket sokkal kevesebb pénzből el lehet adni, mint egy drágát.

PPC költségek

A PPC hirdetések olyan hirdetések, amikor azután fizetsz, hogy egy érdeklődő rákattint a hirdetésedre. Ilyen típusú reklámokkal Facebookon, Instagramon, vagy a Google-ben találkozhatsz.

Itt is kétfelé kell osztani a lehetőségeket: az első, amikor te vagy a kivitelező, és a második, amikor szakemberre bízod. Ha te vagy a kivitelező, akkor a hirdetési platformokon a hirdetések beállításait végezheted magadnak, de a hirdetési büdzsének ugyanúgy rendelkezésre kell állnia, hogy legyen miből hirdetni a terméket.

Ha a hirdetéskezelést szakemberekre bíznád, akkor az árak havi 60.000 forinttól indulnak, erre még természetesen rájön a hirdetési keret, amelyet még nehezebb meghatározni, hiszen befolyásolja a terméked, az árképzésed, a célközönséged és még sok minden más. Általánosságban azt mondhatjuk, hogy minimum napi 500-1000 forintot rá kell szánni a hirdetésekre.

Költség: Minimum 500-1000 Ft/nap hirdetési keret + a hirdetéskezelő díja, ami általában 60.000 forinttól kezdődik (ezutóbbi elkerülhető, ha magadnak kezeled a hirdetéseket)

SEO költségek

A SEO pedig azzal foglalkozik, hogy látogatókat tereljen a weboldaladra a keresőből, például a Google-ből vagy Bing-ből. A legjobb a SEO-ban, avagy keresőoptimalizálásban, hogy itt nem kell külön hirdetési büdzsé, azaz nem kell fizetnünk azért, hogy valaki az oldalunkra kattintson. Azonban ennél a lehetőségnél is fennáll, hogy magadnak végzed a munkát, és az, hogy kiszervezed valakinek. Előbbi esetében is érdemes linképítésre minimális összeget szánni, de utóbbi esetében a szakértő ennek a terhét is leveszi a válladról. A havi SEO költségek 50-75.000 Ft körül indulnak.

Költség: ~50-75.000 Ft/hó minimum, de függ a versenytársaktól és a termékkörtől

Adóterhek

Az utolsó költség, amellyel számolni kell, az az adóterhek. Ez rengeteg mindentől függ, például a vállalkozás formájától (egyéni vállalkozás, Bt, Kft, Zrt). Az biztos, hogy vannak olyan megoldások, ahol egy havi fix összeget kell fizetni, például a KATA és az átalanyadózás, azonban az előbbi nem számlázhat cégek számára. Illetve továbbárnyalja a képet a költségek leírása egyéb vállalkozási formáknál. Mivel nem vagyunk könyvelők, így ahelyett, hogy valami hülyeséget írnánk, azt ajánljuk, hogy mindenki konzultáljon egy szakértővel a témában.

Költségek: minimum 50.000 Ft/hó (ha KATA-s vagy, de ebben az esetben nem értékesíthetsz cégek számára)

Szerezz több forgalmat a keresőkből

Bízd igazi hozzáértőkre a webáruházad keresőoptimalizálását, hogy jobb helyezéseket érj el a keresőkben, és ezáltal több látogatóra és magasabb bevételekre tehess szert.

A SEO összes folyamatát elvégezzük helyetted, így több időd marad a webáruház egyéb fontos ügyeivel foglalkoznod.

Teljes körű technikai, on-page és off-page keresőoptimalizálást végzünk, amely magába foglalja a kulcsszókutatást, a konkurenciaelemezést, a linképítést, a termék-, és kategóriaoldalak optimalizálását, a SEO-optimalizált blogcikkírást és még sok minden mást.