fbpx
WordPress webáruház keresőoptimalizálása (WooCommerce webshop SEO tippek)

WordPress webáruház keresőoptimalizálása (WooCommerce webshop SEO tippek)

Ebben a cikkben töviről-hegyire végigjárjuk a WordPress webáruházak keresőoptimalizálását, beleértve az általános és a WooCommerce webshop SEO tippeket, hogy több forgalmat realizálj a keresőkből.

Mi az a SEO?

A SEO, más szóval a keresőoptimalizálás egy olyan folyamat, amely során arra törekszünk, hogy egy weboldal (vagy webshop) minél előkelőbb helyen szerepeljen a keresőkben (például a Google-ben vagy a Bing-ben) bizonyos kulcsszavakra. A jobb helyezések magukkal hozzák a több látogatót, és ezáltal a több érdeklődőt, vásárlót.

A keresőoptimalizálásnak van olyan területe, amelyet egyszer vagy csak nagyon ritkán kell elvégezni (technikai SEO) és van olyan, amely rendszeres, azaz heti, havi odafigyelést (onsite és offsite SEO) igényel.

Miért ennyire fontos a SEO? Azért, mert a kattintások 95%-át a találati lista első oldalán szereplő weboldalak, webshopok viszik el, ami azt jelenti, hogy ha a weboldalad a találati lista második oldalán szerepel, akkor szinte esélytelen, hogy a felhasználó a te weboldaladra kattintson tovább.

A fenti ábrán pedig az látható, hogy a Google találati listáján elért helyezésekre átlagban a látogatók hány százaléka kattint át. Persze az egyes kulcsszavak esetében lehetnek eltérések, ez függ attól, hogy milyen találati listát mutat a Google, van-e térkép, vannak-e képek, videók, featured snippets-ek stb. De, ha a konkrét számokat nem is nézzük, akkor is nagyon jól kirajzolódik, hogy az első helyen szereplő weboldal majdnem dupla annyi kattintást ér el, mint a második helyen lévő.

A SEO fogalmával, jelentésével ebben a korábbi cikkben foglalkoztunk részletesen.

Mi az a WordPress?

A WordPress (röviden csak WP) egy olyan CMS, azaz tartalomkezelő rendszer, amely az évek során meghódította a világot, ma már a weboldalak/webshopok döntő többségét hajtja. A háttérben ezt PHP alapon, MySQL adatbázissal valósítja meg.

A WordPress népszerűségét leginkább nyílt forráskódjának, ingyenességének, egyszerűségének és a hihetetlen mértékű személyre szabhatóságának köszönheti. Grafikus felületen cserélhetjük le a kinézetét, vagy egészíthetjük ki funkciókkal anélkül, hogy egyetlen egy sor kódot is írnunk kellene.

Maga a WordPress alapértelmezetten nem egy webáruházrendszer, de a WooCommerce bővítménnyel karöltve villámgyorsan azzá tehető.

A BuiltWith statisztikái szerint a világon több, mint 6 millió webáruházat hajt a WooCommerce, míg Magyarországon is 30 ezer fölötti ez a szám.

Alapvető SEO beállítások a WordPress-ben

A SEO egyes elemeinek megvalósításához bővítményre lesz szükségünk, de szerencsére a WP tartalmaz egy-két olyan funkciót, amelyet már bővítmények nélkül is beállíthatunk. (Illetve szinte mindent beállíthatnánk bővítmény nélkül, egyedi kóddal, de célszerűbb egy bővítményre bízni ezt.)

Keresőmotor láthatóság

A keresőmotor láthatóságot az admin panel „Beállítások” menüpontjában, az „Olvasás” fül alatt találhatjátok. Ha ezt az opciót bepipáljuk, akkor megtiltjuk a keresőmotorok számára, hogy az oldalunkat a keresőikben megjelenítsék. Szóval ahhoz, hogy a SEO-ban bármit is elérjük, azaz a nulladik lépés az, hogy ezt az opciót NE pipáljuk be.

Közvetlen hivatkozások

A következő beállítási lehetőség a hivatkozások struktúrájának módosítása. Ennek igazából nagyon marginális SEO hatása van, de UX szempontból nagyon fontos, hogy milyen URL-el találkozik a felhasználó, hiszen egy átlátható URL sokkal bizalomgerjesztőbb, illetve egy leíró URL struktúra a keresőknek is jobban segít értelmezni a tartalmat.

Bár itt nincs konkrét szabály, amelyet követni érdemes, de mi azt javasoljuk, hogy a bejegyzés címe mindenképp legyen benne az URL-ben, illetve érdemes még a kategóriát is hozzáadni. Így néz ki az általunk preferált URL struktúra:

Analitikai eszközök a forgalomelemzéshez

Bár ez nem konkrétan WordPress, de a keresőoptimalizálás elengedhetetlen része az eredmények elemzése. Nézzünk meg három elengedhetetlen eszközt:

  • Google Search Console: A Google Search Console-ban beküldhetünk a Google-nek sitemapet, kérhetjük az egyes URL-ek indexelését, megvizsgálhatjuk a felmerülő problémákat, és láthatjuk, hogy a tartalmaink hogyan teljesítenek a keresőkben.
  • Bing Webmaster Tools: A következő eszköz ugyanazt a célt szolgálja, mint az egyel fentebbi, csak a Bing keresőmotorjára vonatkozólag.
  • Google Analytics: A Google Analytics eszköze már kilóg a fenti sorból, de elsődlegesen ennek is az a célja, hogy a weboldalunkat látogató felhasználókat tudjuk monitorozni. Itt már nem csak a keresőkből érkezőket tudjuk elemezni, hanem a közösségi médiából érkezőket, vagy azokat is, akik közvetlenül keresték fel az oldalt. Ezenfelül demográfiai és eszközhasználatra vonatkozó adatokat is kapunk.

Ezen eszközöket integrálhatjuk kódszinten, vagy egy bővítménnyel, utóbbiról később részletesebben is írunk.

Tipp: Ne felejtsük el a sitemap-et beküldeni a Google Search Console-ba és a Bing Webmaster Tools-ba.

SEO bővítmények WordPress-hez

Ebben a fejezetben megnézünk pár SEO bővítményt, amely segít a technikai és onsite SEO beállításában.

Rank Math

A Rank Math a személyes kedvenc, rengeteg funkciója van, az ingyenes verziója bőven elég mindenre, de a fizetős verziója számos AI tudással van felvértezve. Egyetlen hátránya, hogy túl sok a beállítás, szóval a kezdők könnyen elveszhetnek benne. Ennek orvoslására van egy egyszerűsített telepítési varázsló, amely szuper hasznos tud lenni.

A beállítási varázsló igazából nem is igényel szakmai tudást, szimplán a weboldallal kapcsolatos adatokat kell megadni, például az oldal nevét, logóját stb. Ha esetleg még is szükséged volna segítségre hozzá, akkor ez az útmutató a lehető legrészletesebben elmagyaráz mindent.

Ez a telepítési varázsló bőven megfelelően beállítja a technikai és onsite SEO beállítható részeit, de ha esetleg szeretnél még mélyebben belenyúlni a beállításokba, akkor erre is van lehetőség a bővítmény beállításaiban.

Yoast

A Yoast nagyon hosszú ideig szinte egyeduralkodónak volt tekinthető a WP-s oldalak SEO-optimalizálásában, és még a mai napig is hatalmas népszerűségnek örvend. Ez többnyire annak köszönhető, hogy nagyon egyszerű a beállítása és óriási a közössége.

A képen látható telepítő végigvezet a beállításokon, a folyamat elindításához kattintsunk a bal oldali menüben a Yoast SEO fülre, alatta a General-ra, majd felül a First-time configuration-ra, végezetül pedig a Start SEO data optimization-ra, ezt követően pedig adjuk meg az oldalunkkal és közösségi profiljainkkal kapcsolatos adatokat.

Site Kit by Google

A Site Kit by Google egy kicsit kilóg a fenti sorból, hiszen ez nem lát el minden SEO feladatot, csak arra szolgál, hogy a Google különböző eszközeit könnyedén összekössük az oldalunkkal.

Segít a Google következő eszközeinek integrálásában:

  • Search Console
  • Analytics
  • AdSense
  • Tag Manager
  • PageSpeed Insights

Ám fontos megjegyezni, hogy a fenti eszközök egy részét a Rank Math-el és a Yoast-tal is integrálhatjuk, így érdemes a bővítményhalmozást kerülni.

Tartalomoptimalizálás

A fent említett bővítmények rendkívül stabil alapot adnak a SEO-dnak, de az igazán átütő eredményt a tartalomoptimalizálással kiegészítve fogod elérni. A Rank Math és a Yoast ebben is segít, hiszen pontozza a megírt cikkeid keresőoptimalizálási szempontból. Minél jobb értéket érsz el, annál értékesebb lesz a cikked a Google és egyéb keresőmotorok szemében.

Kulcsszókutatás

Az első lépésnek mindig a kulcsszókutatásnak kell lennie. Kutasd fel azokat a kulcsszavakat, amelyekre valóban keresnek az emberek, így olyan tartalmakat tudsz készíteni, amelyek látogatókat hoznak a keresőkből. Erre kiváló eszközök lehetnek a Google Ads Keyword Planner-je vagy az Ahrefs ingyenes kulcsszó generátora, amely regisztráció nélkül is használható (legalábbis 2024 év elején). A Google eszköze is ingyenes, de regisztráció szükséges hozzá.

Mindkét eszköz használata nagyon egyszerű, szimplán meg kell adni a lokációt, azaz, hogy melyik területen vizsgálja a kulcsszavakat és beírni egy azzal kapcsolatos kifejezést, amiről írni szeretnénk, vagy amivel az oldalunk foglalkozni.

Teszteléshez nézzük meg az Ahrefs eszközét, például kutyatál kulcsszóval.

A Find keywords gomb megnyomása után egyből láthatjuk azokat a kulcsszavakat, amelyek kapcsolódnak a webshopunk témájához, termékeinkhez. A KD kifejezés a Keyword Difficulty-ra, azaz a kulcsszónehézségre utal, azaz azt próbálja megjósolni, hogy az adott kulcsszóra mennyire nehéz a TOP10 találat közé jutni, minél kisebb az érték, annál könnyebb a rangsorolás. A Volume a havi keresési mennyiséget adja meg, míg az Updated oszlop azt, hogy az adat mikor lett utoljára frissítve.

Ezekből a kulcsszavakból láthatjuk, hogy az adott téma kapcsán mi érdekli az embereket, így tudunk következtetéseket tenni, hogy milyen új termékeket lenne érdemes behozni, milyen új cikkeket lenne érdemes írni, vagy hogy milyen kategóriákat lenne érdemes kialakítani.

Továbbá fontos megemlíteni, hogy a kiválasztott kulcsszó köré építsük a tartalmat, azaz a kulcsszót foglaljuk a címbe, a leírásba és használjuk bátran, de ne kezdjük el halmozni.

Cím

Ha már megvan a kulcsszó, amely köré a tartalmat szeretnénk építeni, akkor azt mindenképp foglaljuk bele a címbe is, hiszen ez az egyik legfontosabb SEO eszköz, amelynek a legkomolyabb hatása van a CTA-ra, azaz arra, hogy hányan fognak a keresőkből átkattintani a cikkre, termékre. Fontos, hogy a kulcsszót úgy tegyük a címbe, hogy természetes legyen, azaz ne erőltessük bele, nyugodtan használhatunk többes számot vagy akár zárójelet.

Példa rossz címre: ,,Kutyatál: A 10 legjobb kutyatál – Kutyatál kutyáknak”

Példa jó címre: ,,A 10 legjobb kutyatál, melyet imádni fog a kutyád”

Tartalom

A keresőoptimalizált cím mellé keresőoptimalizált tartalom is illik. Azaz nem elég a cikk címét jól megírni, ha maga a tartalom gyenge.

A tartalomban mindenképp használjuk a kulcsszavunkat, de itt is törekedjünk arra, hogy ne halmozzuk túl azt. Használjunk szinonimákat, egyes számot, többes számot, variáljuk a kulcsszó megjelenését. A lehető legjobb, ha egyáltalán nem törekszünk a kulcsszavak megfelelő helyre való beillesztésére, hanem csak természetesen megírjuk a cikket, úgy ahogy jön.

A cikk tartalmazzon képeket, ha szükséges akkor listákat, felsorolásokat. Legyen releváns, és minőségi. Nézzük meg az adott kulcsszóra az első pár találatot, és próbáljunk minimum ugyanolyan hosszú és minőségi tartalmat készíteni. De a legjobb az, ha sikerül felülmúlnunk őket.

Használjunk belső linkeket, azaz hivatkozzunk egyik cikkünkből a másikra. De itt is csak akkor, ha az egyik cikk a másikra valóban releváns. Nyugodtan hivatkozhatunk a cikkek mellett termékekre, kategóriákra, vagy akár a főoldalra. Ezzel jelezzük a keresők felé, hogy az adott tartalom fontos számunkra, illetve segítünk a relevancia kialakításában.

A következő fontos tényező a tartalom elkészítése során: a külső linkek. Sokan ódzkodnak a tartalmukba külső linket rakni, mondván, hogy ezáltal a felhasználók elhagyják az oldalt, de ez nem feltétlen igaz. A felhasználók örülnek a további információknak, a forrásmegjelöléseknek. Illetve a külső linkek beállíthatóak, hogy új ablakban nyíljanak meg. Ezenfelül a külső linkek SEO szempontból is hasznosak, hiszen a Google hitelesebbnek találja azokat a cikkeket, amelyek megjelölik a forrásukat.

Kivonat, meta leírás/description

Írjunk rövid, tömör, érdeklődésfelkeltő kivonatokat, meta leírásokat. A Rank Math automatikusan behúzza az excerpt-et, azaz kivonatot a meta leírásba. A meta description az a leírás, amely a keresőkben megjelenik a cím alatt. Bár a Google olykor átírja önkényesen, de sok esetben az eredeti marad a helyén. Azért fontos 160 karakteren belül maradni, mert az ennél hosszabb szövegek megvágásra kerülnek.

Ebbe a szövegbe is tegyük bele a kulcsszavunk, tulajdonképpen próbáljuk meg leírni, hogy miről szól a cikkünk, termékünk vagy hogy mire számíthat az érdeklődő.

Képek, videók, médiaelemek keresőoptimalizálása

A képeket, videókat és egyéb médiaelemeket is érdemes keresőoptimalizálnunk, szerencsére ehhez a WordPress minden lehetőséget a kezünkbe ad.

A médiatárban válasszuk ki az adott médiafájlt és töltsük ki a következő adatokat:

  • Helyettesítő szöveg: Írjuk le, hogy miről szól az adott médiaelem, hogy azok is tudják, akiknek nincs lehetőségük látni/hallani azt, vagy ha csak szimplán nem jól jelenik meg.
  • Cím: Adjunk címet is a médiaelemnek, csakúgy, mint a bejegyzésnek.
  • Leírás: A leírásról se feledkezzünk meg.

Kategóriák, címkék, szerzői oldalak

Mit érdemes tenni a kategóriákkal, címkékkel és szerzői oldalakkal? A legegyszerűbb elv, amit követhetünk, hogy csak akkor hagyjuk az adott oldalakat indexelni, ha azok tartalma egyedi és minőségi. Ha olyan oldalakat hagyunk a Google számára indexelni, amely nem egyedi, akkor az negatív hatással lehet az oldal egésze számára.

Már pedig a címkék és kategóriák, illetve a szerzői oldalak jelentős hányadában ez az eset áll fenn. Hiszen ezek a gyűjtőoldalak ugyanazokat a tartalmakat listázzák ki, ugyanazzal a címmel, leírással, kiemelt képpel csak más sorrendben, nagyon minimális eltéréssel.

Így mi azt javasoljuk, hogy állítsuk noindexre a címkeoldalakat. A kategóriaoldalak nagyrésze is mehet noindexre, kivéve, ha nagyon átgondoltan vannak felépítve, nincsenek ismétlődőek, hasonlóak, illetve van saját leírásuk, tartalmuk stb. A szerzői oldalakat az esetek jelentős hányadában szintén kizárhatjuk a keresőkből, kivéve, ha a szerzők között szerepel olyan személy, akire jelentős mennyiségű havi keresés van.

Linképítés

Ha megvan a csodálatosan SEO-zott weboldalunk, akkor következhet az offsite SEO legfontosabb része a linképítés. A linképítés az a folyamat, amikor külső oldalakról a mi weboldalunkra/webshopunkra mutató linkeket szerzünk. A keresők a számos egyéb (onsite, technika SEO) mellett azt is figyelik, hogy mennyi és mennyire minőségi oldalról szerzünk ránk mutató linket.

Minél több jó minőségű link mutat az oldalunkra, a webshopunk annál jobban felértékelődik a keresőmotorok szemében, és annál előkelőbb helyekre kerül. De a hangsúly a minőségen van, hiszen 1 nagyon erős link többet érhet, mint 20 gyengébb link.

De mi számít jó linknek? Leginkább az, amely releváns ránk nézve, azaz, hasonló témában készít tartalmakat, mint mi. Az, amelyik régóta a piacon van, vagy nagy forgalmat ér el. Vagy az, amelyikre sokan hivatkoznak.

Mennyi linket kell szerezni? Ezt nagyon nehéz megmondani, függ a konkurenciától és számos egyéb tényezőtől, de azt biztosan kijelenthetjük, hogy a rendszerességre kell törekedni. Azaz célszerűbb havi pár linket építeni a webshopunk számára folyamatosan, mint egyszerre 20-at, majd végleg leállni.

A linképítés elengedhetetlen folyamat, nagyobb versenynél lehet bármennyire jó a technikai vagy onsite SEO-d, ha nem mutat elegendő link a webáruházadra, az nem fog megfelelő helyen rangsorolni. Persze ez nem azt jelenti, hogy csak a linképítésbe kell energiát fektetni, hiszen a linképítés sem fog működni onsite és technikai SEO nélkül.

Törölt termékek, oldalak

Ha elfogy egy termék, vagy szimplán törölsz egy oldalt, bejegyzést, terméket, amely már régóta jelen van a Google-ben, sőt már forgalmat is generál, akkor nem szabad azt annyiban hagyni. Hogy a forgalom megmaradjon, vagy a kapott linkerő ne vesszen kárba, az oldalt át kell irányítani.

Az átirányítást meg lehet valósítani htaccess fájlban is, de ha telepítve van a Rank Math, akkor grafikus felületen is megoldhatjuk azt.

A bal oldali menüben a Rank Math SEO fülre kattintva, az Átirányítás alpont alatt az Új hozzáadása gomb megnyomásával elővarázsolhatjuk az átirányításokat kezelő lapot. A Forrás URL-hez annak az oldalnak a címét kell írni, amelyet töröltél, a Cél URL-hez pedig azt, ahová a törölt tartalom URL-jét átszeretnéd irányítani. Fontos, hogy a törölt tartalomhoz hasonló termékre, cikkre irányítsd át az URL-t, például, ha elfogy egy laptop 1 TB háttértárral, akkor irányítsd át ugyanazon laptop 2 TB-os verziójára. Ha nincs semmi kapcsolódó cikk, termék vagy tartalom, akkor átirányíthatod a termékkategóriára vagy főoldalra.

WooCommerce webáruházak keresőoptimalizálása

A WooCommerce keresőoptimalizálását igazából a fenti lépések követése során már szinte teljesen el is végeztük, de van még pár dolog, amit érdemes figyelembe venni, vagy újból megemlíteni.

Íme a csekklista:

  • Írj SEO-optimalizált termékcímet
  • Írj SEO-optimalizált termékleírást
  • Készíts rövid termék slugokat (a slug a termék linkje, például domain név + „piros-kutyatal”)
  • Optimalizáld a termékkategóriákat, legyen mindegyiknek SEO-zott címe, leírása
  • Optimalizáld a termékképeket (leírás, helyettesítő szöveg, cím)
  • Próbáld meg a lehető leggyorsabbá varázsolni az oldalad (a lassú oldalt sem a vásárlók, sem a keresők nem szeretik)

Kicsit sokszor hangzott el a fenti felsorolásban a „SEO-optimalizált” kifejezés, de vajon mit jelent ez? A cikk során leírt, és végigvezetett gondolkodásmód, azaz a cikkben, a címben szerepeljen a kulcsszó, de ne beleerőltetve, túl sokszor. A tartalmak legyenek minőségiek, megfelelően hosszúak és egyediek.

Termékoldalak optimalizálása

A termékoldalak optimalizálására pontosan az igaz, amit fentebb leírtunk a tartalomoptimalizálásnál. Íme újra, pontokba szedve:

  • Legyen nagyon jó és lényegre törő cím, amely tartalmazza a kulcsszót és a terméknevét is
  • A terméknek legyen részletes és minőségi leírása, amely egyedi (ne a gyártótól vedd át, vagy ha igen, akkor egészítsd ki, turbózd fel)
  • Használj képeket, videókat, melyeket ne felejts el keresőoptimalizálni
  • Támogasd meg a termékeid linkekkel
  • A termékeket rendezd termékkategóriákba

Termékkategóriák optimalizálása

Most pedig következzen a csekklista a termékkategóriákhoz:

  • Legyen kulcsszókutatott, kulcsszót tartalmazó címe
  • Készíts egyedi leírást a kategóriáknak
  • Ha szükséges, akkor a termékkategória kapjon alkategóriákat
  • Ha szükséges, akkor tartalmazhat képet, de ne erőltesd bele, ha nincs helye
  • Ha a termék igényli, akkor legyen szűrhető, rendezhető

Van-e szükség blogra?

Webáruházak esetében sokan úgy vélik, hogy nincs szükség blogra, hiszen ez nem egy információs platform, arra van számos egyéb oldal. Vagy, hogy miért adjak információt olyan személyeknek, akik amúgy nem is vásárolni szeretnének? A válasz az, hogy azért, mert aki érdeklődik, az előbb-utóbb valószínűleg vásárolni is fog. Miért? Mert vannak olyanok, akik egy olyan korai szakaszban járnak, ahol még csak érdeklődnek, információt gyűjtenek az adott téma kapcsán.

Ha ilyen típusú cikkeket is készítesz, akkor bevonzhatsz olyan érdeklődőket, akik később könnyebben válhatnak vásárlókká. Vagy azért, mert már az információs cikkben meggyőződ őket, vagy azért, mert remarketingben később olcsóbban tudod őket visszacsábítani.

Szóval a rövid válasz: igen is szükség van blogra, amely segítségével extra bevételekre tehetünk szert.

Szerezz több forgalmat a keresőkből

Bízd igazi hozzáértőkre a webáruházad keresőoptimalizálását, hogy jobb helyezéseket érj el a keresőkben, és ezáltal több látogatóra és magasabb bevételekre tehess szert.

A SEO összes folyamatát elvégezzük helyetted, így több időd marad a webáruház egyéb fontos ügyeivel foglalkoznod.

Teljes körű technikai, on-page és off-page keresőoptimalizálást végzünk, amely magába foglalja a kulcsszókutatást, a konkurenciaelemezést, a linképítést, a termék-, és kategóriaoldalak optimalizálását, a SEO-optimalizált blogcikkírást és még sok minden mást.